Ziua Automobilistului militar

Urmărește-ne pe WhatsApp | Telegram | Google News

Înființare. La 1 martie 1917, prin Înalt Decret regal, se înființează Regimentul de Tracțiune Automobilă. Ofițerii acestei unități au provenit dintre subofițerii mai pregătiți de la formațiuni auto din toate unitățile militare care în urma unui test au fost avansați la gradul de sublocotenenți de auto. Regimentul era organizat pe 3 batalioane de autovehicule de transport, o companie de motomitraliere și o companie de automitraliere și autotunuri. Primul comandant al regimentului a fost colonelul Alexandru Polyzu.

Dotare în Lugoj. Toate unitățile militare care au fost dislocate în garnizoana Lugoj au fost dotate după anul 1955 cu un număr redus cu autovehicule de transport rămase din războiul mondial, apoi treptat în câțiva ani cu autovehicule de producție sovietică. După anul 1971, în dotare au intrat autovehicule de producție românească care au înlocuit treptat majoritatea autovehiculelor sovietice.

La mobilizare. În caz de război, se mai înființau regimente din rezerviști, iar autovehiculele de transport erau asigurate pe hârtie de la intreprinderile de transport auto (IRTA), de la întreprinderile agricole de stat (IAS) și de la cooperativele agricole de producție (CAP): autocamioane, tractoare cu remorci, autoateliere pentru reparații, autoturisme de teren  etc. Însă problema era că aceste mijloace de transport nu erau toate operative și nu toate aveau șoferi, de aceea, ca rezervă “strategică”s-ar fi recurs la cele mai sigure mijloace de transport medievale, căruțele cu cai de la CAP-uri care erau permanent operative și cu”șoferi”.

Military russian truck Gaz-63 isolated

Foto: autovehicule de transport din dotarea armatei române: 1 (1916 – 1930), 2 (1931 – 1947) Tatra cehoslovace, 3 (1948 – 1977) Gaz sovietice, 4 (1978 – ) DAC românești, și 5.  autovehicule de transport pentru unitățile de la anexă (la mobilizare) – tractoare agricole cu remorcă

As. Mil. R. R. ”Lt. erou P.Laţcu” Lugoj

Despre admin 6584 de articole
Nicolae Silade, poet și jurnalist

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.